IT bez starostí

Česká pošta státní moloch, díl 3. - pojištění zásilky

Pokud posíláte klasickou doporučenou zásilku, paní na přepážce se Vás vždy zeptá, zda ji chcete pojistit. Přemýšlím, jestli má pojištění cenu, to je ČP tak neschopná, že se musí každého ptát na pojištění? Samozřejmě, pokud bych posílal něco cenného, asi bych to pojistit nechal. Protože když jsem posílal balík s označením „křehké“ za příplatek, stejně to přišlo rozmlácené.

To, na jakou částku si zásilku ceníte, se vepisuje na podacím lístku do kolonky "Udaná cena v Kč". V případě ztráty nebo poškození zásilky pak ČP vyplácí tuto hodnotu. Všude prezentují tento fakt jako pojištění zásilky, přestože oficiální informace říká:

„Udaná cena je údaj, který stanoví maximální hranici odpovědnosti České pošty. Je to částka, kterou odesílatel oceňuje vložený obsah zásilky. Prosíme nezaměňovat Udanou cenu s pojištěním zásilky, které Česká pošta nenabízí.“
 

mail-box_renjith-krishnan
Obrázek se svolením  renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net


Mě spíš ale zaráží nízká informovanost lidí a na přepážce taky nejsou moc mluvný. A tak už jsem párkrát viděl, jak lidi platí něco zbytečně. Pokud posíláte zásilku nepojištěnou, je automaticky pojištěná na hodnotu 500 Kč. Ovšem pozor, vyplněním políčka "Udaná cena v Kč" měníte typ zásilky z doporučená na Cenná. Co to způsobí, si můžete prohlédnout v následujících příkladech

Malý balíček 500g, cením si ho na 300 Kč

  • Neuvedu cenu, posílám jako Doporučený balíček, pojištěn je automaticky na 500 Kč, poštovné 59 Kč
  • Uvedu cenu 300 Kč, mění se status na Cenný balík, pojištěný na 300 Kč, poštovné 73 Kč*

Malý balíček 500g, cením si ho na 500 Kč

  • Neuvedu cenu, posílám jako Doporučený balíček, pojištěn je automaticky na 500 Kč, poštovné 59 Kč
  • Uvedu cenu 500 Kč, mění se status na Cenný balík, pojištěný na 500 Kč, poštovné 73 Kč*

Malý balíček 500g, cením si ho na 1000 Kč

  • Neuvedu cenu, posílám jako Doporučený balíček, pojištěn je automaticky na 500 Kč, poštovné 59 Kč
  • Uvedu cenu 500 Kč, mění se status na Cenný balík, pojištěný na 500 Kč, poštovné 78 Kč

Malý balíček 500g, cením si ho na 5000 Kč

  • Neuvedu cenu, posílám jako Doporučený balíček, pojištěn je automaticky na 500 Kč, poštovné 59 Kč
  • Uvedu cenu 5000 Kč, mění se status na Cenný balík, pojištěný na 5000 Kč, poštovné 78 Kč

* výhodou Cenného balíku je označení Pilné, kdy je balík dodán do 2 pracovních dní po dni podání, v praxi je ale tahle lhůta splněna většinou i u Doporučené zásilky

Jak je vidět, zásilku do 500 Kč není potřeba pojišťovat. Pokud se ale pošťačka zeptá, zda zásilku chcete pojistit, nebo se dokonce zeptá, zda uvedete hodnotu zásilky, rovnou Vám ho převede na Cenný, a když má hodnotu pod 500 Kč, zaplatí více. Takže to chce dávat pozor. Naopak u zásilek, jejichž cena už není zanedbatelná, se pojištění může vyplatit. Dokonce čím vyšší cena, tím lepší poměr cena/výkon.

Osobně už mě štvalo, že se mě pořád ptají a pokaždé to nechci pojistit s tím, že zásilka má hodnotu do 500 Kč. Tak jsem tam jednou tu hodnotu 500 Kč uvedl, aby to bylo jasné a ono ejhle, cena poštovného za totožnou zásilku se náhle zvýšila. Ihned jsem začal pátrat a došlo mi to. Pokud tedy pojistit nechcete, kolonku Udaná cena proškrtněte.

Další díl seriálu:
Česká pošta státní moloch, díl 1. - prodloužení úložní doby
Česká pošta státní moloch, díl 2. - Poste restante
 

Komentáře

Upřesnění: zásilka není automaticky pojištěna NA 500,- Kč, ale AŽ DO VÝŠE 500,- Kč což je rozdíl..
Dle Poštovních podmínek je doba dodání Doporučení zásilky 2 pracovní dny, takže ne že je lhůta většinou splněna, ale ta musí být splněna.
Opomněl jste službu Cenné psaní. Cenné psaní by u všech příkladech, které uvádíte stálo 39,- Kč + 5,- Kč za udanou cenu do 5. 000,- takže poštovné je 44,- Kč. Pravda, musí se na to použít speciální obálka, která je k dostání na každé poště a stojí 7, 10 nebo 13,- Kč,-.

Trvalý odkaz

In reply to by Anonym (neověřeno)

V tom případě by mě zajímalo, jak pošta rozeznává těch 500 Kč (dnes to je již 520 Kč). Pokud neuvedu cenu a budu při ztrátě požadovat plnou výši, jak ji dokážu? Nikde na webu ČP se tohle info dohledat nedá. Vůči uživatelům tedy ČP není moc sdílná v tomto ohledu:).

Co se týká doby dodání, uvádím, že je většinou splněna i u běžné doporučené zásilky. Bohužel z praxe, kdy posílám několik zásilek týdně, bývalo zvykem, že podání v pondělí ráno znamená dodání ve středu po poledni skoro vždy a bohužel v pár případech se to protáhne až do čtvrtka. Což mi přišlo dost dlouho. Naproti tomu, podání v pátek znamená téměř vždy dodání v pondělí. Za poslední půl rok se ale dodání výrazně zlepšilo a zásilka z Ostravy přišla do Plzně ihned druhý den.

Cenné psaní jsem vynechal, protože jsem jej nikdy nepoužil a tudíž jsem to zcela opomněl.

Kdo hledá, ten najde :-) Tady: http://www.ceskaposta.cz/assets/nastroje/zps.pdf Článek 13, bod 4, poslední věta, strana 16... viz bod 4 níže:

4. Za škodu vzniklou ztrátou doporučené zásilky podnik odpovídá; v případě ztráty uhradí náhradu
v paušální výši 520 Kč. Za ztrátu se považuje i úplné zničení doporučené zásilky nebo úbytek celého
obsahu doporučené zásilky. Za škodu vzniklou poškozením nebo úbytkem obsahu doporučené zásilky
podnik odpovídá, a to až do výše 520 Kč.

Takže za ztrátu, úplné zničení nebo úbytek celého obsahu dostanete VŽDY 520,- Kč. AŽ DO VÝŠE (teď už tedy) 520,- Kč je to v případě poškození, nebo za úbytek obsahu. To zřejmě pošta zkoumá, co bylo obsahem (dle váhy, faktur,...).

Příklad.: Posílám dítěti v klasické obálce doporučeně omalovánky a tužku. Obálka na místo určení dorazí potrhaná a tužka bude chybět (to se dá dokázat i tím, že se neshoduje váha zásilky při podání a při dodání). Zásilka je poškozená a já od pošty nedostanu 520,- Kč, ale nejspíš cenu tužky, možná i poštovné... Přesně nevím, ale domnívám se, že to tak je.

Moje negativní zkušenost s českou poštou:

souhlasím: Posílat zásilku poštou je o nervy. Někdy mám i pocit že zaměstnankyně za přepážkou mají v popisu práce nacenit vždy dražší variantu služby. Zcela pravidelně se mě stává, že jdu na poštu s tím, že odesílám cenný balík a znám i cenu služby. Ve většině případů po mě za okénkem chce nepoměrně více peněz a když se ptáte proč, málo kdy se to dozvíte. Dnes jsem si cenou nebyl jistý tak jsem zaplatil a:

Doma zjišťuji že místo cenného balíku jsem odeslal balík do ruky, dražší cca o 30,- Kč. Konkrétně na poště v Mohelnici, okres Šumperk. Ve vedlejším městě Zábřeh to není o poznání lepší. Posílám velký balík tuším jako cenný, s pojištěním na 30TIS. Kč.

Asi podle citu a hesla VELKÝ BALÍK ZA HODNĚ PENĚZ = drahé poštovné mi paní za přepážkou sdělila asi o 50% větší sumu než očekávanou. 10 minut mi trvalo, než jsem paní vysvětlil že cena kterou očekávám koresponduje s kalkulátorem na internetových stránkách. To všechno za účasti nezúčastněné fronty za mými zády. Nakonec, když jsem se zmínil o návštěvě za paní vedoucí, pracovnice požadovanou službu "náhodou" v počítači našla.

A PROTO VÁS VŠECHNY VYZÝVÁM: NEPLAŤTE POŠTĚ ZA TO, CO NECHCETE. ZNEUŽÍVAJÍ TOHO !!

Toto by stálo za reportáž do hlavních zpráv Novy, nebo jako podnět k prošetření na ČOI. Přece není možné, aby všude za přepážkou s cennostmi a penězi seděli diletanti !!! Nebo ano(?)...

Trvalý odkaz

In reply to by Jirka (neověřeno)

Ano, taky mi přijde, že se snaží přimout zásilku nebo balík za co nejvyšší cenu. Pravděpodobně to bude jako s prodejem výrobků na přepážkách, že jsou nuceni prodat určitý počet nadstandardních služeb.

Nejde mi na rozum jedna věc. Posílal jsem doporučený balíček, kdy ho pošta doručuje příjemci až do bytu za cca 100 Kč. Příjemce ho ale nechtěl domu, kde se moc nezdržuje, ale chtěl ho nechat na poště. Služba Balík na poštu je jen o doručení na poštu, přitom ale stojí v tomto případě cca 130 Kč. Poslal jsem jej jako Poste Restante (tedy jako doporučený balíček za cca 100 Kč s tím, že zůstane na poště ležet, přesně tak, jak jsem potřeboval). Paní na přepážce mi sice vysvětlila, že Balík na poštu má výhodu v tom, že příjemce je informován až balík na poštu přijde. Nicméně mám přece číslo balíku, takže si ho můžu trackovat sám, kde zrovna leží přes http://www.postaonline.cz/trackandtrace. Navíc využívám Podání online, kde mohu zadat mobil nebo e-mail a oni i u Poste Restante pošlou příjemci zprávu tak jako tak.

Druhým příkladem jsou malé balíčky. Pokud posíláte menší krabici do rozměrů 50 x 35 x 5 cm, je to Doporučené psaní. Ta mě průměrně stojí 39 Kč. Posílám tak menší věci jako nabíječky, baterie, různé karty do PC. Na přepážce ale vidí krabici a hned vám to napočítají jako Doporučený balíček za 59 Kč a nedej bože, aby to vzali jako Cenný balík za 78 Kč. Tedy za dvojnásobek!

Opravdu je potřeba si předem zjistit, kolik Vás to má stát a na této ceně si trvat. Na http://www.postaonline.cz/kalkulacka-postovneho/. Bohužel spousta lidí to neví a pak skuhrají, jak je pošta drahá. Bohužel.

Ano, skutecne jsou tlaceni k prodavani drazsich sluzeb.

Balik na postu ma teoreticky rychlejsi maximalni dobu dodani (D+1) nez doporuceni balicek (D+3?). Tez lze balik na postu lepe pojistit. Proste sve uziti pro nekoho ma, ale jak vidno, vy to nejste a sluzby vyuzivate vhodne. Hlavne se nedat. :)

Ono vetsinou postaci rict, ze chce clovek tu nejlevnejsi sluzbu nebo ji konkretne zminit. Kdyz nekdo povi, ze to chce poslat jako doporuceny dopis ci cenny balik, tak mu to neposlou jako balik do ruky. Pro castejsi odesilatele pohodicka, pro svatecni odesilatele dost tezke.

Ale ona CP nebude jediny prodejce sluzeb, co se snazi prodat drazsi sluzby. Tak uz obchod holt funguje.

Kdyby za ty peníze aspoň byly odpovídající služby ... dneska jsem byl na poště, protože očekávám balík (dárek k vánocům - limitovaná edice kalendářů), který se jaksi někde sekl. Balík byl podaný v úterý a v pátek ještě nebyl na doručovací poště. V systému sledování zásilky je zobrazeno, že je stále na podací poště. Když jsem volal na podací poštu, po 5 pokusech (2x mě někdo vypíp) se dovolat, mi to konečně někdo vzal. Bylo mi řečeno, že u nich to už není a je to na nějaké centrální poště a mám zkusit počkat po víkendu, jestli to nedorazí, protože na doručení mají 4 pracovní dny (tak to mám asi už smůlu, protože ty 4 dny dneska už uběhly). Nicméně pokud by to přesto nedorazilo, tak mám podat reklamaci a oni mají 6 týdnů na její vyřízení. Úžasné na tom je, že když jsem se byl zeptat na doručovací poště jestli to není už u nich a je jenom chyba v systému, tak z 5 lidí co byly přede mnou 3 měli problém (balík byl na poště, ale nedostali oznámení ... balík vůbec nedorazil apod.) s doručením balíku. Když si vezmu náklady na cestu na poštu+45 minut čekání na poště (před vámi jenom 5 lidí a 3 přepážky otevřeny), volání po dalších pobočkách, balík který se musel platit předem, dárek, který nemám, a který do Vánoc asi už nedorazí ... tak si velice rychle vzpomenu proč jsem před nějakými 10 lety na poštu zanevřel. Bohužel eshop od kterého jsem balík objednával nemá jinou variantu doručení, takže tohle byl zase na dlouhou dobu první a poslední pokus něco poslat přes českou počtu. Kvalita služeb se vůbec nezměnila, spíš jde od 10 k 5. Po těhle zkušenostech už nikdy víc!

Česká pošta je tupá jak majzl!!posíláme balíky s popisem křehké což nám bylo na přepášce řečeno,že to tam může být pak nám řeknou,že to jako křehké nejde poslat to je jedna věc.druhá je to,že pojistíme balík na 2 500kč a pokaždý balík přijde rozbytý.
Dá se stím u pošty nějak obhájit?dají nám peníze zpět,když ho mám pojištění?
Nevíme co stím máme dělat.....
Byla bych ráda,kdyby nám někdo poradil a pomohl stím
Děkuji

Trvalý odkaz

In reply to by Hana (neověřeno)

A je rozbitý pouze obal balíku nebo i obsah? Pokud by byl rozbitý obsah, tak bude i obal a bude to poznat. Můžete odmítnou převzetí balíku a nechat jej zaslat zpět (třeba když to je z e-shopu), nebo chtějte zaprotokolovat, že byl poškozený a máte nárok jej rozbalit a zkontrolovat před pracovníkem pošty. I rozbalený by pak měl jít ho nepřevzít, nebo jej nějak reklamovat.

Bohužel ikdyž Vám řeknou, že máte nárok na nějakou náhradu, tak na rozbitý obal Vám nic nedají a na rozbitý obsah pak nějaké procento z udané ceny. pokud to je doporučené a bez udané ceny, tak se nějak posuzuje, kolik Vám dají z toho základu, dnes asi 580 Kč. Ale je to ztráta času při sepisování. Nikdy jsem to tedy neřešil.

To balíme doma a poctivně takže je viditelný to,že stím házejí a kopou.Je ze dřeva a překližek a z toho vyplívá jak se stím zacházeno.Obsah toho balíku co jsme posílali tak přišel robitý.Máme fotky z těch obsahů jak přišli roybité.Pojištěné to máme 2 500kč.Máme nějaké právo se proti tomu rozbití a následné vrácení peněz obhájit??

Děkuji za odpověd a za radu Hana

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.

Anonym HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.